Konie

Konie na nieboskłonie


*Tekst piosenki na samym dole





Chciałabym mieć taki kontakt z koniem ja ma ta dziewczyna. Tu widać ich więź i radość. Widać, że ta dziewczyna mu ufa.

Budowa Konia


Budowa Kopyta



Budowa Siodła i Ogłowia



Budowa Podkowy 


Budowa Szczęki Konia




Maści Konia


Zachowanie Konia




1.OSTRZEŻENIE-zdenerwowany koń kładzie uszy, a często także unosi górną wargę obnażając zęby. Może to oznaczać, że chce nas ugryźć. Jeżeli jednocześnie odwraca się do nas tyłem, to znaczy że chce nas kopnąć.
2.ZAINTERESOWANIE-konie zawsze bardzo interesują się swoim otoczeniem i żywo reagują na obecność odwiedzających unosząc głowę, zwracając w ich kierunku wzrok i nastawiając uszy.
3.STRACH-sztywno postawione uszy wyrażają uczucie strachu.
4.OSPAŁOŚĆ-nie zawsze stulone uszy oznaczają groźbę. Drzemiący, zrelaksowany koń ustawia uszy lekko ku tyłowi lub na boki, dolną wargę zaś zawiesza luźno ku dołowi. 
5.ZMĘCZENIE-tą miną koń pokazuje, że jest zmęczony i nie zdolny do poleceń. Gdyż chce odpocząć.
6.PODNIECENIE-tą miną koń reaguje na pobudzające go, również seksualnie, zapachy. Reakcje te wywołują różne bodźce węchowe i smakowe. 

Określenia Koni

Nazwy koni w zależności od wieku:
  • sysak – młody koń do około 6 miesiąca życia, odżywia się głównie mlekiem matki.
  • odsadek – młody koń odłączony od klaczy matki
  • źrebię – młody koń poniżej 1 roku.
  • klaczka – samica konia w wieku 1-3 lat.
  • ogierek – samiec konia w wieku 1-3 lat.
  • klacz, kobyła – samica konia powyżej trzeciego roku życia.
  • ogier – samiec konia powyżej trzeciego roku życia, zazwyczaj hodowany dla rozrodu.


Inne nazwy:
  • wałach – wykastrowany samiec.
  • wnęter – samiec konia z wadą rozwojową, polegającą na niewłaściwym umieszczeniu jąder (poza moszną – zob. wnętrostwo).



CHÓD KONI

STĘP-chód czterotaktowy; koń stawia nogi w kolejności: lewa tylna, lewa przednia, prawa tylna, prawa przednia. Rodzaje stępa: swobodny, pośredni, wyciągnięty.

KŁUS-chód dwutaktowy, koń stawia dwie nogi po przekątnej (prawa przednia i lewa tylna, lewa przednia i prawa tylna). Rodzaje kłusa: roboczy, pośredni, zebrany, wyciągnięty. Z punktu widzenia jeźdźca w rekreacji wyróżniamy: kłus anglezowany, ćwiczebny (pełny siad) lub w półsiadzie. Kłusaki mają również kłus szybki, który u innych koni nazywamy już galopem. W jeździe rekreacyjnej oraz sportowej jeździec anglezując, powinien podnosić się z siodła w momencie, gdy koń stawia przednią, zewnętrzną nogę. W konkursach ujeżdżeniowych na czworobokuod klasy P stosuje się tylko kłus ćwiczebny.


GALOP-trzytaktowy chód konia (źle ułożone konie czasem galopują czterotaktem), koń stawia najpierw nogę tylną, potem dwie nogi po przekątnej, a następnie przednią prowadzącą – w zależności więc od tego, która noga stawiana jest jako ostatnia, rozróżnia się galop na lewą i prawą nogę. Rodzaje galopu: roboczy, pośredni, zebrany i wyciągnięty. Można galopować w półsiadzie lub w pełnym siadzie. Koń powinien galopować na tę samą nogę, w którym kierunku idzie (w lewo – na lewą, w prawo – na prawą). Jeśli tak nie jest, a jest to zamierzone, mówi się, że jeździec prowadzi konia kontrgalopem. Jazda kontrgalopem jest trudnym technicznie elementem, bowiem utrudnia koniowi zachowanie równowagi. Jeśli kontrgalopnie był zamierzony to nazywamy go galopem fałszywym.

STĘP-KŁUS-GALOP-PO KOLEI


CWAŁ-jest najszybszym rodzajem chodu. Koń stawia nogi w kolejności: lewa tylna, prawa tylna, lewa przednia, prawa przednia, lub odwrotnie, po czym następuje faza lotu (na animacji).

Ten chód jest używany w wyścigach konnych.
Oprócz tych podstawowych chodów konia wyróżnia się jeszcze dwutaktowy inochód (koń stawia nogi w kolejności: prawa przednia z prawą tylną, a następnie lewa przednia z lewą tylną) oraz chód tolt. Istnieje również wiele chodów sztucznych, czyli wyuczonych przez człowieka np. piaff, pasaż czy stęp hiszpański.
Chody mogą być wrodzone (stęp, galop, kłus, cwał) lub nabyte (piaff, pasaż). Każdy z wymienionych powyżej chodów ma dwa rodzaje (tempa): szybki i wolny, i można w nim wprowadzać modyfikacje, takie jak skracanie czy wydłużanie kroku.
CWAŁ
Tekst piosenki pt. "Konie na nieboskłonie"

1. Gdybym przypadkiem była chłopcem, bo nawet teraz się nie boję.
Marzyłabym o wielkiej roli, by w westernie być kowbojem, hej!
Na głowie piękne mieć sombrero i tropić czarne charaktery.
Bankom zostawiać w kasie zero, wśród Indian mieć przyjaciół szczerych.

Ref.: Konie na nieboskłonie, niech was dosiada anioł zza niebieskich bram.
Jak tu bez was pokazać prerię, lub biały kanion, jak tu bez was być kowbojem, jak?
Konie na nieboskłonie, na waszych grzywach, jak na strunach śpiewa wiatr.
Jak tu bez was pokazać bandytów i ofermy, konie to aktorzy, to dla nich lubimy westerny.

2. Mój sąd jest trochę zbyt ponury, nie po to by twój studzić zapał.
Ten dziki zachód jest z tektury, a te sombrera "Made in Japan".
Indianie są pomalowani, a kolt jest miłym starszym panem, yeah!
I tylko konie są prawdziwe, i tylko konie są kochane.

Ref.: Konie na nieboskłonie, niech was dosiada anioł zza niebieskich bram.
Jak tu bez was pokazać prerię, lub biały kanion, jak tu bez was być kowbojem, jak?
Konie na nieboskłonie, na waszych grzywach,jak na strunach śpiewa wiatr.
Jak tu bez was pokazać bandytów i ofermy, konie to aktorzy, to dla nich lubimy westerny.

3. Obijam się po różnych filmach, lecz dotąd nigdy nie słyszałem,
By jakiś koń mnie wykurolił, albo odstawiał byle chałę.
Razem pędzimy ku marzeniom po wielkim westernowym świecie.
I wtedy słyszę w jego rżeniu - trochę kowboje, trochę dzieci.

Ref.: Konie na nieboskłonie, niech was dosiada anioł zza niebieskich bram.
Jak tu bez was pokazać prerię, lub biały kanion, jak tu bez was być kowbojem, jak?
Konie na nieboskłonie, na waszych grzywach,jak na strunach śpiewa wiatr.
Jak tu bez was pokazać bandytów i ofermy, konie to aktorzy, to dla nich lubimy westerny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz